کلایمر کلایمر .

کلایمر

کلایمر

سرویس و نگهداری کلیه اجزاء کلایمر مطابق شرح ذیل است:

1- سرویس و نگهداری موتور اصلی (Hoist)
- تمیز نگه داشتن سیم بکسل و سطح بیرونی موتور کلایمر (که شامل الکترو موتور، وینچ و گیربکس می باشد)، از ورود ذرات کثیف به داخل موتور و خرابی داخلی آن جلوگیری می نماید.


- یکی از قسمتهای بسیار مهم مربوط به Hoist کلایمر، گیربکس آن می باشد. این گیربکس الزاماً بایست هر 12 ماه توسط تکنسین های ارائه دهنده دستگاه بازدید و دنده های آن Over haul گردد.


- بعد از اتمام کار با کلایمر، روی موتور ها باید پوشانده شود تا از نفوذ آب باران یا هر گونه مواد و مایعات بداخل موتور جلوگیری شود.
 

2- سرویس و نگهداری ترمز های جانبی
- ترمزها و سیم بکسل های مربوطه باید همواره تمیز نگه داشته شوند و از ورود اجسامی مثل پارچه، کاغذ یا هر گونه سنگ ریزه، سیمان و ... بداخل آن جلوگیری گردد.


- قبل از شروع به کار ترمز های جانبی کلایمر باید آزمایش شوند و در حین کار از برخورد آنها با موانع باید اجتناب گردد و پس از خاتمه کار روی ترمز ها باید روکش مناسب کشیده شود تا از آب باران و گرد و خاک مصون بمانند.
- بر اساس دستور العمل کارخانه هر 6 ماه یکبار ترمزها باید سرویس شوند. ترمزهای جانبی که در محیط های پر گرد و غبار، مرطوب و چسبناک فعال هستند باید هر سه ماه یکبار سرویس شوند.


3- نگهداری سیم بکسل ها
- اگر سیم بکسل در ناحیه ای که کرپی زده شده، آسیب جدی دیده باشد می بایست از آن ناحیه قطع و مجدداً مطابق دستورالعمل نصب کرپی، به آن کرپی بسته شود.
- سطح سیم بکسل بایست بطور متناوب چک شده و از گرد و غبار و .. تمیز نگه داشته شود تا از معیوب شدن آن جلوگیری شود.


- اگر سیم بکسل دارای رشته های پاره شده بوده اما در حدی نیست که نیاز به تویض آن باشد می بایست در ناحیه معیوب تا حد امکان تعمیر و اصلاح شود (رشته های پاره شده به هسته اصلی سیم وصل شوند) اما اگر ایراد موجود، از استاندارد وضعیت مطلوب سیم فراتر رفته باشد، سیم مورد نظر بایستی بلافاصله تعویض گردد.


4- نگهداری اجزاء سازه ای
منظور از اجزاء سازه ای در کلایمر، کلیه سازه های روی بام، اجزاء و قطعات پلت فرم و پوسته موتور ها می باشد.


- کلیه محل های اتصال، پین ها، پیچ و مهره ها توسط اپراتور می بایست چک شوند تا از مفقود یا شل شدن آنها اطمینان حاصل شود و بر اثر برخورد، تغییر شکل نداده باشند. در صورت تغییر شکل اجزاء سازه ای باید تکنسین مربوطه اشکال موجود را برطرف نمایند.

- کلیه ذرات اضافه شده به سازه های کلایمر نظیر (رنگ، چربی، دوده، سیمان و ...) بایستی به موقع بر طرف شوند چرا که در غیر اینصورت تمیز کردن آنها مشکل تر شده یا همراه با زدودن آنها رنگ سازه ها نیز از بین می رود. اگر این اتفاق حادث شد کلیه قسمت هایی که رنگ زدایی شده اند می بایست مجددا رنگ شوند تا از زنگ
زدگی و پوسیدگی جلوگیری شود.


- در صورت حمل و نقل یا نصب کلایمر، کلیه اجزاء و قطعات باید با احتیاط جابجا گردند تا از آسیب رسیدن به آنها و تغییر شکل (دفرمه شدن) آنها جلوگیری شود.


5- نگهداری اجزاء و قطعات برقی
- جعبه برق مرکزی کلایمر همواره باید تمیز نگهداشته شود و از گذاشتن ابزار یا سایر قطعات در داخل آن باید اجتناب گردد.
- از برخورد جعبه برق، کلید Top limit و کابل برق با عوامل خارجی باید جلوگیری شود.
- کابل برق اصلی کلایمر قبل از اتصال به سوکت جعبه برق می بایست به بدنه پلت فرم مهار و محکم شود تا وزن آن هنگام بالا رفتن روی سوکت جعبه برق تحمیل نشده و باعث جدا شدن آن از سوکت هنگام بالا رفتن و در ارتفاع نشود.
- کلیه اتصالات برقی بایست مرتباً چک شوند تا از زدگی، شل بودن و خراب شدن آن اطمینان حاصل شود. اگر برخی قطعات برقی مثل سوکت ها، ترمینال ها و ... شکسته شده باشند می بایست توسط برقکار ماهر تعویض شوند.


- بعد از خاتمه کار با کلایمر، برق از منبع اصلی قطع شده و جعبه کنترل باید قفل و توسط روکش مناسب پوشیده شود.


6- دوره Over haul (سرویس)
- کلیه عملکرد های کلایمر که مرتب در حال عملیات است باید هر دو ماه یکبار رسیدگی شود.
- اگر از دستگاه کلایمر به طور مرتب استفاده نشود، سرویس آن باید پس از هر 300 ساعت کارکرد انجام گیرد.
- کلایمری که بیش از یک ماه کار نکرده باشد، باید قبل از راه اندازی مجدد سرویس گردد.
7- دوره تعمیرات اساسی


بسته به شرایط استفاده، موتوری که بیش از یک سال یا 300 روز کاری فعال بوده است باید تعمیرات اساسی شود. اگر محیط کار دارای گرد و غبار، رطوبت یا شرایط حاد تری باشد این دوره تعمیرات اساسی می تواند کوتاه تر باشد. کلایمری که نیاز به تعمیرات اساسی داشته باشد بایستی به کارخانه یا نمایندگی های مجاز سازنده  ارسال گردد.

 

معایب احتمالی و راه حل ها

 

1- کلایمر ثابت (بدون حرکت) ناگهان به سمت پایین سُر می خورد؟
علت: ترمز الکترومگنتیک روی موتور کلایمر دچار مشکل شده است. (صفحه لنت ترمز حساسیت خود را از دست داده یا اینکه سیستم برق آن مشکل پیدا کرده است)


راه حل: الف) فاصله بین صفحه لنت و آرماتور (صفحه القایی) باید تنظیم و بازدید شود. بهترین اندازه بین 0.5 الی 0.6 میلی متر می باشد.


ب) سیستم برقی آن از تابلوی برق تا خود سیستم مگنت چک شود.


ج) کل ترمز الکترومگنتیک و یا صفحه لنت آن تعویض گردد.


 

2- کلایمر در حال حرکت خارج از کنترل است؟
علت: مشکل شاسی کنترل یا درگیری کنتاکتور AC می باشد.
راه حل: کلید قارچی را زده تا حرکت پلت فرم متوقف شود، سپس جریان را قطع کرده و کنتاکتور یا شاسی کنترل را تعویض نمایید.


 

3- کلایمر بالا و پایین نمی رود و متوقف مانده است؟


علت: نوسان برق یا قطع مدار کنترل

راه حل: الف) نشت جریان برق یا وجود هر سه فاز بصورت نرمال چک شود.


ب) چند دقیقه بعد، دوباره استارت کنید یا رله را عوض نمایید.


ج) بررسی کنید که وقتی روی قطعه مرکزی کنتاکتور که هنگام عملکرد به سمت داخل حرکت میکند آیا داخل می رود یا خیر (در صورت کارکردن باید برق خروجی آن تا موتور چک شود) و بررسی کنید هنگامی که بر روی شاسی که به سمت داخل رفته فشار بیشتری اعمال میکنید کار می کند یا خیر.


د) فیوز ها چک یا تعویض شود.

 

4- پلت فرم بیش از حد کج می شود (نا تراز می گردد) ؟
علت: سائیدگی ترمز الکترومگنتیک، افزایش یا کاهش فاصله صفحات ترمز مگنت، تقسیم نامتوازن بار در کف پلت فرم.
راه حل: الف) تنظیم فاصله (Gap) صفحات ترمز مگنت
ب) متوازن کردن بار در پلت فرم


 

5- یک موتور کار نمی کند یا بیش از حد داغ می شود؟


علت: ترمز مگنت باز نمی شود، فاصله بین صفحات ترمز خیلی کم است، سیم پیچ سوخنه است یا رکتی فایر آسیب دیده است(پل دیود)، کلید محافظ حرارتی آسیب دیده است، کنتاکتور یا کلید سلکتور آسیب دیده است.


راه حل: الف) فاصله بین صفحات اصطکاکی ترمز مگنت تنظیم شود یا صفحات مربوط تعویض گردد.


ب) سیم پیچ ترمز تعویض گردد.


ج) رکتی فایر (پل دیود) تعویض گردد.


د) کلید محافظ حرارتی (Thermal relay) و کنتاکتورر مربوط تعویض گردد.


ه) سوئیچ سلکتور تعویض گردد.


 

6- سیم بکسل اصلی، داخل موتور نفوذ نکرده و وارد نمی شود؟


علت: نوک سیم بکسل خوب کونیک و تیز نشده است یا قسمت ابتدایی سیم بکسل کج و دفرمه شده است، قطعه هادی سیم بکسل آسیب دیده است.


راه حل: الف) نوک سیم را دوب کرده و مجددا کنیک کنید.


ب) هادی سیم را تعویض کنید.


 

7- صدای غیر عادی از موتور شنیده می شود؟

علت: خرابی اجزاء داخلی Hoist موتور


راه حل: تعویض قطعه مورد نظر.

 

8- موتور قدرت حرکت دادن پلت فرم کلایمر را ندارد؟


علت: ولتاژ ورودی برق کم بوده یا یکی از فازها قطع می باشد، خرابی چرخ دنده اصلی، درگیری ترمز مگنت


راه حل: الف) برق ورودی چک شود.


ب) Hoist یا موتور سرویس شود.


ج) شکاف بین صفحات ترمز مگنت تنظیم شده و درگیری ترمز چک شود.


 

9- در حین کار با کلایمر، برق دستگاه بطور خودکار قطع و وصل می شود؟


علت: کابل برق متصل به جعبه برق بدلیل نشت جریان (Leakage) باعث افت ولتاژ می گردد.


راه حل: کابل برق اصلی تعویض شود، منطقه نشت جریان و افت ولتاژ شناسایی و از مدار بر طرف گردد.
 


برچسب: کلایمر، اجاره کلایمر، کلایمر مونوریل،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ تیر ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۳۵:۴۹ توسط:ویدا علیپور موضوع: نظرات (0)