كلايمر كلايمر .

كلايمر

شركت پارسيان كلايمر

سكوي كار آويز موسوم به دستگاه كلايمرامروزه بصورت گسترده در داخل و خارج از كشور جهت ساخت سرييع آسمان خراش ها و ساختمان هاي بلند مرتبه مورد استفاده قرار مي گيرد و بدينوسيله باعث ايمني بيشتر در كار و نيز در زندگي و سرمايه انسان ميگردد.

افرادي كه از اين سيستم استفاده مي كنند مي بايستي دفتر چه راهنماي آن و دستور العمل هاي مربوطه را قبلاً بدقت مزالعه نمايند.

اين كتابچه حاوي جزئيات و قوانين ايمني براي اپراتوري،نصب و راه اندازي ، بازرسي و نگهداري از كلايمر مورد نظر مي باشد و مطالعه آن براي استفاده كننده از دستگاه هاي كلايمر الزامي بوده ومسئوليت كليه خطرات ناشي از عدم آشنايي اپراتور با مطالب مندرج در آن بعهده شخص وي مي باشد.

اين كتابچه البته شامل كليه موارد ايمني مرتيط با كار در ارتفاع نبوده و وظيفه اپرتور يا هر شخص فعال در صنعت ساختمان علي الخصوص كار در ارتفاع مي باشد كه اطلاعات خود را در اين زمينه توسط منابع ديگر تقويت نمايد.

الف) قوانين ايمني براي عمليات كلايمر و كلايمر مونوريل

  • دستگاه كلايمر مي بايست توسط فرد با مهارت كه دوره تكنيكي مربوطه را گذرانده است راه اندازي و نگهداري شود. اين فرد مي بايست كاملا مسلط به مباحث فني و تكنيكي بوده و داراي قدرت جسمي مناسبي باشد. افردي كه داراي ترس از ارتفاع هستند و يا بيماري مغزي و يا ناتواني جسمي دارند به هيچ عنوان نبايد از دستگاه كلايمر استفاده نمايند و حتي جهت نصب آن اقدام كنند.
  • سلامت جسمي چه براي نصاب و چه براي اپراتور
  • در حين كار، اپراتور مي بايست حتماً كلاه ايمني متصل به سيستم Fall areres داشته باشد. كار در ارتفاع نيازمند هوشياري و سلامت كامل مي باشد لذا در صورت كم خوابي يا مصرف دارو هاي خواب آور استفاده از دستگاه كلايمر ممنوع مي باشد.
  • سيستم fall arrest در واقع يك ترمز جلوگيري كننده از سقوط اپراتور از روي پلت فرم مي باشد كهبا اتصال به يك رشته سيم بكسل يا طناب مخصوص، اپراتور را به سازه اصلي ساختمان در روي بام وصل مي نمايد  و از سقوط اپراتور حتي در صورت سقوط پلت فرم جلوگيري مي نمايد.
  • قبل از كار اپراتور مي بايست كليه نكات دفترچه راهنما را به دقت مطالعه و آموخته باشد
  • قبل از كار، دستگاه بازرسي شود و قسمت هاي مربوطه شرح داده شود
  • قبل از كار دستگاه كلايمر مي بايست توسط افراد واجد الشرايط بازرسيي شده و صحت و سلامت كار كرد آن بررسي گردد. استفاده از كلايمر مي بايست مطابق قوانين ايمني مربوط انجام گيرد و اپراتور بايد محدوديت هاي توانايي خود و دستگاه را در نظرداشته باشد.
  • نبايد اضافه بار به دستگاه كلايمر تحميل گردد و بايد مطابق مشخصات درج شده بر روي پلاك كه روي دستگاه تعبيه شده وزن تحميل گردد. ظرفيت دستگاه شامل وزن اپراتور ها و تجهيزات آن ها مي باشد. وزن مي بايست بطور يكنواخت روي كفي پلت فرم تقسيم گردد.
  • اگر طول بازوي محرك (out reach = فاصله تكيه گاه تا نوك بازوي نگهدارنده پلت فرم) بيش از حد استاندارد باشد ظرفيت مفيد دستگاه مي بايستيي كاهش يابد.
  • كار در هنگام سرعت وزش باد ممنوع است و اگر سرعت باد زياد باشد تاثير آن بر روي عملكرد پلت فرم مي بايست در نظر گرفته شود.
  • وزنه ههاي تعادل كه بر جاي مخصوص خود در سازه هاي بالاي ساختمان قرار ميگيرد وظيفه ايستايي و يا گشتاور پايداري را براي حفظ استاتيك و جلوگيري از واژگوني و همچنين امنيت كلايمر را بر عهده دارد.
  • نحوه محاسبه ميزان اين وزنه ها بر اساس فرمول خاصي محاسبه مي شود كه در زير آمده است بايد داراي safety factory يا ضريب ايمني حداقل 3 باشد. اما براي بار گذاري وزنه ها روي بام حداقل بايد معادل 2 برابر گشتاور واژگوني حاصله از وزن خالص مكانيسم بالاكشي شامل سيم بكسل، موتورها، پلت فرم، وزنه هاي ترمز safety lock، بار زنده روي پلت فرم، ميزان بار ديناميكي و همچنين نيروي باد باشد.
  • در حين كار قطعات متحرك موتور و ترمز ها نبايد توسط اپراتور ها لمس شوند.
  • دو طرف پلت فرم نبايد نسبت به يكديگر بيشتر از 15 سانتي متر اختلاف سطح داشته باشند و مي بايست بلافاصله تراز گردند در غير اينصورت اين ناترازي بر روي عملكرد ترمز ها تاثير منفي گذارده و كاركرد آنها را مختل مي كند.
  • اپراتور همواره بايد به شرايط عملكرد پلت فرم دقت نمايد و هرگونه خطر بالقوه اي را كه در مسير حركت پلت فرم و يا بر روي موتور ، ترمز ، جعبه برق و ساير قسمت ها ممكن است وجود داشته باشد را برطرف نمايد.
  • استفاده از وسايل الكتريكي زير توان 800 وات از داخل پلت فرم و يا استفاده از پريز جعبه برق ميسر است، اما وسايل الكتريكي بالاي 800 وات مي بايست توسط منبع جريان برق جداگانه(خارج از پلت فرم) تغذيه گردد.
  • كار در نزديكي دكل هاي برق.......
  • اگر پلت فرم در نزديكي خطوط انتقال نيروي برق فشار قوي كار ميكند، اپراتور مي بايست فاصله ايمن لازم بين پلت فرم و كابل برق فشار قوي را رعايت نمايد. اين فاصله حداقل برابر ...... متر مي باشد. كليه قوتنين محلي در زمينه الكتريسيته مي بايست توسط اپراتور رعايت گردد.
  • وقتي پلت فرم آويزان است، اپراتور ها مجاز به دمونتاژ كردن ادوات و قطعات كلايمر مخصوصاً موتور ها، ترمز ها و يا باز كردن سيم بكسل ها نمي باشند.
  • در صورت قطع برق يا خرابي در عين حفظ خونسردي و آرامش بايد هر چه سريعتر به تكنسين مجاز و يا شماره تلفن درج شده بر روي كلايمر جهت برطرف كردن نقص تماس گرفته و در صورت نياز مراجعه نمايند.
  • برنامه يازديد هاي دوره اي رعايت شود.
  • در صورت قطع برق با اهرم پايين بياد.
  • استفاده از دستگاه كلايمر در شرايط جوي نامساعد مانند برف و باران و كولاك و يا تند باد با سرعت بيش از 12 متر بر ثانيه همچنين در رعد و برق به شدت ممنوع مي باشد.
  • طول پلت فرم مهم است و طول پلت فرم در محاسبات وزنه ها بايد مورد محاسبه قرار گيرد.....
  • طول پلت فرم بر اساس ظرفيت موتور ها و مقدار طول بازو يا عرشه محرك نعيين شده و نمي بايست بيش از ظرفيت مجاز بارگيري شود (هر متر مربع كف پلت فرم صرف نظر از ظرفيت موتور ها تا 150 كيلو گرم مجاز به بار گيري مي باشد)
  • پلت فرم دو طبقه بايد حداقل توسط دو نفر اپراتوري شوند.

استفاده از نردبان، چهار پايه و يا سكوي اضافه روي پلت فرم حين كار جهت دسترسي بالاتر مجاز نمي باشد.

پياده يا سوار شدن به پلت فرم بايد حتما از روي زمين و صورت پذيرد لذا سوار و پياده شدن از روي بام ، از پنجره و يا پپلت فرم ديگر بدليل وجود ارتعاشات پلت فرم و عدم ايستايي به هنگام آويز بودن و احتمال بروز عدم تعادل، ممنوع مي باشد. مگر در شرايط بحراني و اضطراري با رعايت شديد نكات ايمني لازم مربوط به كار در ارتفاع.

استفاده از دستگاه كلايمر بعنوان كاربري آسانسور و يا استفاده بعنوان جابجايي بار به طبقات بصورت مداوم به شدت ممنوع مي باشد.

كوپل كردن پلت فرم ها به هم و آويزان كردن آنها و نيز استفاده از دو موتور براي دو سبد كوپل شده و متصل شده به هم بشدت ممنوع مي باشد.

اگر سيم بكسل اصلي  مربوط به موتور كشنده بطور ناگهاني پاره شود و يا صداي غير متعارف از موتور ها شنيده شود اپراتور ها ضمن حفظ خونسردي مي بايست پلت فرم را متوقف كرده و آن را بلافاصله فرود آورده و تخليه نمايند.

در صورت خرابي دستگاه به هيچ عنوان توسط افراد ديگر نبايستي باز گردد چرا كه از سيستم استاندارد خارج خواهد شد لذا خرابي دستگاه صرفا فقط مي بايستي توسط تكنسين هاي مجاز شركت بر طرف گردد.

محوطه روي زمين زير دستگاه كلايمر آويزان شده و در حال كار كه Falling zone گفته مي شود مي بايستي با علائم هشدار دهنده مانند نوار خطر و يا كله قندي مشخص و اعلام خطر گردد و در صورت نياز محصور و از تردد افراد در آن ناحيه جلوگيري شود. اين علائم بايد طوري نصب شوند كه كاملاً قابل رويت بوده تا فاصله ايمن از ناحيه كار حفظ شود.

جهت افزايش تعادل و ايستايي هنگام آويز بودن و وزش نسيم ملايم، از بستن و پوشاندن پلت فرم توسط پارچه ها و يا گوني خودداري نماييد در غير اينصورت باعث افزايش نوسان پلت فرم هنگام وزش نسيم و آويزان بودن مي شود.

هنگام بازديد از سيم بكسل بازشدن پيچش سيم بايد لحاظ شود.

نوع و بافت هر سيم بكسل با هم تفاوت داشته و سيم بكسل هر موتور كلايمر مخصوص بوده و نمي توان  هر سيم بكسلي را صرف دارا بودن ضخامت مناسب وارد هر موتوري كرد. در اين مورد و همچنين در خصوص استفاده از هر قطعه يدكي، بايد نوع استاندارد و فابريك آن مورد استفاده قرار گيرد.

سيم بكسلي كه روغني و گيريس خورده است و يا زدگي و پاره گي دارد و يا بيش از حد داغ شده باشد و يا بر روي آن زائده جوش يا سيمان باقي مانده باشد و يا بدلايلي از مقاومت آن كم و ضعيف شده باشد و همچنين داراي خميدگي و شكستگي بيش از حد مجاز باشد به هيچ عنوان نبايستي استفاده شود و بايد بلافاصله تعويض شود.

مشخصات سيم بكسل مصرفي برابر ..... است.

قبل از وصل كردن كلكتور نر و مادگي جعبه برق و يا جدا كردن آنها از يكديگر برق بايد قطع شده باشد و كليد هاي جعبه برق بايد در حالت Off باشند. براي جابجايي پلت فرم از يك باند نما به باند ديگر پس از خارج نمودن بكسل هاي موتور مي بايست جريان برق قطع و بعد از نصب كامل در باند بعدي مجدداً وصل گردد.

در طول كار با دستگاه كلايمر ممكن است مواد مختلف از جمله قير، چسب، رنگ، كاغذ باطله، سيمان و يا هرگونه آلودگي و مواد شيشمايي ديگر وارد موتورها و ترمز ها گردد لذا در پايان كار روزانه اپراتور موظف است پلت فرم را روي زمين نشانده و پس از شل كردن سيم بكسل هاي موتور عملكرد بازوهاي ترمز هاي اضطراري و محل قفل كردن آنها را بصورت دستي و چشمي چك نمايد. تمام مواد زائد را از روي موتور ، ترمز، جعبه برق (علي الخصوص كليد هاي فرمان) و كف پلت فرم تميز نموده و سپس برق را قطع و جعبه برق را قفل نمايد و براي حفاطت از پلت فرم، موتور ها، ترمزها و جعبه برق از آب باران ، آنها را با پوشاندن توسط پوشش هاي واتر پروف كاور نمايند.

در روزهاي باراني حتماً نر و مادگي كلكتور جعبه برق كه به برق اصلي وصل است بايد از هم جدا و يا با كاور هاي واتر پروف محصور شود.

بطور كلي موتور ها، ترمز ها، جعبه برق و خود پلت فرم و سازه هاي روي بام پس از شش ماه كاركرد بايد توسط فرد آموزش ديده بررسي و سرويس گردند. اما اگر دستگاه خريداري شده شما در محيط نا مناسب تر نظير نقاط مرطوب يا كار با مواد چسبي و رنگي و شيميايي و يا كار در بويلر ها و محيط هاي صنعتي فعال بوده اين دوره سرويس بايد به 4 ماه تقليل يابد.

مارك روي ترمز يا موتور كه همواره ظرفيت و نوع سيم بكسل مناسب آن را نشان مي دهد همواره بايد تميز نگهداشته شود.

بازرسي هاي دوره اي هر پلت فرم بايد در يك دفتر چه موسوم به log book نوشته و ضبط گردد. تا در دوره هاي بعدي به آنها مراجعه گردد. تكنسين هاي نگهداري بايد قسمت هاي اصلي هر دستگاه را بطور متناوب و منظم بازرسي و تعمير نموده و آنها را يادداشت كند.

اگر خرابي خاصي در مورد هر دستگاه كلايمر رخ مي دهد، اپراتور موارد مربوط را بايد بصورت كتبي به صاحب دستگاه و يا مسئول مربوطه منعكس و او نيز به نوبه خود موارد را بايد به تكنسين طرف قرار داد تعمير و نگهداري ابلاغ نمايد.. هرچه گزارش اپراتور دقيق تر باشد عملكرد تكنسين جهت بر طرف نمود عيب نيز دقيق تر و سريعتر مي گردد.

كليه تكنيك هاي حفاظتي، ملاحظات ايمني در كارگاه اپراتوري، ايمني كارگري، ايمني استفاده از انرژي الكتريكي و وسايل الكتريكي و آتش نشاني در هنگام آتش سوزي و ... مي بايست بر اساس قوانين كشوري و محلي رعايت گردد.

بار پذيري سقف ساختمان جهت نصب بازوهاي نگهدارنده كلايمر بر روي آن حداقل بايد معادل 1500 كيلو گرم بر متر مربع باشد.

حداقل فاصله مجاز بين كلايمر و خطوط برق فشار قوي 10 متر مي باشد.

سرعت باد مجاز كار كردن با دستگاه زير 10 متر بر ثانيه مي باشد.

در هنگام كار در روزهاي باراني و برفي و يا مرطوب با قابليت زنگ زدگي، اپراتور ها، جعبه برق، ترمز ها، موتور ها و سيم بكسل ها بايد كاملاً محافظت گردند

ب)محيط كار در شرايط نرمال:

  1. دماي محيط 15- درجه سانتي گراد تا 40+ درجه سانتي گراد
  2. رطوبت نسبي: كمتر از 90% در دماي 25+ درجه سانتي گراد
  3. حداكثر افت ولتاژ مجاز: 5%-+ (399-361 ولت)
  4. اگر ولتاژ بين 342 الي 361 ولت و دماي محيط بالاي 35 درجه سانتي گراد و ارتفاع بالاتر از 1000 متر از سطح دريا باشد حداكثر ظرفيت دستگاه كلايمر به 80% حداكثر طرفيت واقعي آن تقليل مي يابد.
  5. براي كار روي پلت فرم در شب بايد نور كافي در محيط وجود داشته باشد حداقل 150 لوكس نور
  6. در شرايط كار در محيط هاي اسيدي يا مرطوب و اماده اكسيد شدن (Corrosive) ، سرعت باد نبايد از 10 متر بر ثانيه بيشتر باشد.

ج) اجزاء و قطعات دستگاه كلايمر:

  1. مكانيسم نگهدارنده يا سازه روي بام (يك جفت) حاوي وزنه هاي تعادل
  2. سيم بكسل هاي اصلي موتور (2 رشته) به همراه سيم بكسل هاي امنيتي ترمز (2 رشته) حاوي وزنه هاي تعادل
  3. كابل برق (1 رشته)
  4. پلت فرم (سكوي كار) كه خود حاوي قطعات ذيل مي باشد:

 - موتور بالا كشنده Hoist

 - ترمز يا قفل اضطراري

 - جعبه كنترل فرمان

سنسورهاي امنيتي كلايمر

نكته 1 : پلت فرم ها مي توانند حاوي قطعات اضافه نظير كليد حد بالا، اهرم حد پايين، winder يا بكسل جمع كن، چرخ تكيه نما، سيستم تراز كن اتوماتيك (Anti tilt)، سيستم اعلام اضافه بار (Over load)، و ... بر حسب در خواست خريدار، مي باشند.

نكته 2 : پلت فرم ها مي توانند اشكال مختلف مثل نيم گرد، دايره، دوطبقه و ... داشته و حاوي اجزاء مدولار ديگري مثل بالكن،قطعه كرنر با زواياي مختلف، مقر نصب موتور موسوم به براكت C و ... باشند.

د) نصب و راه اندازي اوليه :

  1. آماده سازي قبل از نصب:

كليه اجزاء و قطعات دستگاه كلايمر قبل از نصب بايد از جعبه هاي مربوطه خارج و تعداد پيچ و مهره و پين ها بر روي زمين شمرده و  صحت و سلامت آنها بررسي گردد. (اين كار از روي عدلبندي دستگاه صورت مي پذيرد) سپس سازه هاي روي بام و كليه اجزاء و قطعات آن به همرا سيم بكسل و كابل برق به روي نقطه يا محل آويز (معمولاً روي بام) منتقل مي گردد و پپلت فرم با كليه اجزاء و قطعات روي زمين باقي مي ماند.

  1. نصب و راه اندازي سازه هاي روي بام:

مرحله 1: موقعيت يابي و نصب تكيه گاه مثلثي شكل يا ستون وسط پشت جانپناه و يا لبه بام مطابق ارتفاع جانپناه و وارد نمودن تي بلند (Bayonet) به داخل تكيه گاه مثلثي (Front Support)

نكته: ارتفاع تي بلند درداخل تكيه گاه مي تواند درمدل هاي مختلف از 1.15 تا 1.95 متغير باشد كه اين موضوع بر اساس ارتفاع موجود جانپناه بام تعيين ميگردد.

مرحله 2: نصب سبد وزنه هاي تعادل (تكيه گاه پشتي) درراستاي تكيه گاه مثلثي و تراز يابي سوراخ بالايي آن نسبت به تكيه گاه جلو.

مرحله 3: نصب بازوهاي نگهدارنده و اتصال آنها به سبد وزنه هاي تعادل و تكيه گاه مثلثي شكل جلويي و بيرون آوردن نوك بازو از لبه بام به اندازه مجاز و دلخواه.

بازوهاي نگهدارنده از سه بخش تشكيل مي شوند: بازوي عقبي، بازوي ميانه يا رابط، بازوي جلويي

  • بازوي عقبي به سبد وزنه هاي تعادل و بازوي جلويي به تكيه گاه مثلثي و در انتها به سيم بكسل آويز متصل مي گردد.
  • هر چه فاصله بين تكيه گاه مثلثي و تكيه گاه پشتي (سبد وزنه تعادل) بيشتر باشد (يعني طول بازوي مقاوم مطابق قانون اهرم ها در فيزيك) ايستايي و ايمني سازه ها بيشتر تضمين مي گردد.

مرحله 4: فرمولاسيون ذيل در حين نصب سازه روي بام جهت ايمني در حفظ تعادل سازه در حين كاركرد پلت فرم بايد رعايت شود.

تذكر: به عبارت ديگر افزايش حاصل ضرب G و B بايد همواره بيش از دو برابر افزايش حاصل ضرب F و A باشد. طول بازوي محرك (Out reach) معمولاً بايد بين 1.1 تا 1.3 متر باشد و نبايد بيش از 1.5 گردد. اما در شرايطي كه بنا به شرايط ساختمان و محيط كار نياز به out reach بيش از 1.5 هستيم بايد ظرفيت مفيد دستگاه را كاهش (نفرات كمتري روي پلت فرم كار كنند) و يا تعداد وزنه هاي تعادل را افزايش دهيم.

مرحله 5: پس از نصب تي كوچك روي تكيه گاه مثلثي سيم بكسل هاي موسوم به مهار كش (ضد خيز) از نوك بازوي محرك پس از عبور از روي تي كوچك به انتهاي بازوي مقاوم در مجاورت سبد وزنه تعادل وصل و محكم مي گردند تا از خيز نوك بوم در شرايط اضطراري جلوگيري نمايد.

مرحله 6: آويزان كردن سيم هاي بكسل از نوك بازوي محرك: از هر بازو دو رشته سيم بكسل آويزان مي گردد يكي براي موتور و ديگري براي ترمز. نحوه اتصال سيم بكسل به بازوي نگهدارنده يا با استفاده از حلقه و گوشواره و كرپي (حداقل سه عدد كرپي) صورت مي گيرد و يا با استفاده از قلاب S حداقل 1 تن پرس انجام مي گيرد.

در مدل هايي كه Top limit (حد بالا) دارند روي سيم بكسل ترمز بايد پليت يا صفحه مخصوص Top limit در بالاترين حد نصب گردد.

نحوه بستن كرپي بر روي سيم بكسل در شكل زير نمايش داده شده است:

تذكر: هر موتور بالاكشنده (Hoist) بسته به روش كشيدن سيم بكسل (Moving orbit) (يا مدار حركت سيم بكسل داخل موتور) نيازمند سيم بكسل مخصوص خود مي باشد. لذا انتخاب قطر، بافت و شكل مناسب سيم بسيار مهم مي باشد مثلاً در موتورهايي كه نيازمند سيم بكسل با قطر 8 يا 8.3 ميليمتر و  يا 8.6 ميليمتر مي باشد. نوع بافت نيز مي تواند 17×6 ، 19×6 ، 31×4 و يا 26×5 با مغز فولاد يا پلي پروپيلن و يا كنف باشند لذا بهتر است سيم مخصوص هر كارخانه براي هر موتور خاص استفاده گردد تا از بروز مشكلاتي نظير له شدن سيم در حين ورودبه موتور و يا نيز باز شدن پيچش سيم هنگام خروج از موتور، ساييدگي سيم و يا خوردگي اجزاء و قطعات داخلي موتور و يا شكستگي بلبرينگ هاي داخلي و معايب ديگر جلوگيري گردد.

مرحله 7: چك كردن نهايي فاصله ها و اندازهها، چك كردن پيچ و مهره ها، قرار دادن وزنه هاي تعادل در مكان هايي مشخص  روي تكيه گاه پشتي (سبد وزنه)

  • نوك بوم سازه نگهدارنده از نماي تمام شده معمولاًبايد 60 سانتي متر ببيرون تر باشد.
  • فاصله بين مركز تكيه گاه هاي مثلثي از يكديگر معادله فاصله نوك بازو ها و طول پلت فرم باشد.
  • اگر بكسل ها توسط كرپي به نوك بازو ها وصل هستند تعداد و روش اتصال كرپي ها چك شود.
  • اگر بكسل ها توسط قلاب S به بازو ها وصل هستند جايگاه آنها و فنر قلاب چك شود.
  1. نصب پلت فرم كلايمر مونوريل:

مرحله 1 : هر نوع پلت فرم مراحله نصب مخصوص خود را دارد مثلاً مدل هاي بلژيكي و هلندي اغلب به جاي پيچ و مهره از پين استفاده مي نمايند كه باعث سريع تر شدن نصب آن مي شود. اما مدل هاي فرانسوي و چيني اغلب پيچ و مهره اي مي باشند. اما بطور كلي صرف نظر از نوع پلت فرم مكان نصب بايد كاملاً صاف و هموار و بدون شيب باشد.

موتور ها بهتر است كه روي زمين روي مقر هاي مخصوص خود(End stirrup) محكم شوندسپس سرو ته پلت فرم به بدنه هاي جانبي وصل شوند.

براي شروع نصب ابتدا اجزاء و قطعات پلت فرم را در مجاورت مكان مخصوص خود روي زمين خوابيده بگذاريد مطابق شكل زير:

در مدل هاي اروپايي ابتدا سرو ته پلت فرم (مقر نصب موتور ها) و سپس بدنه هاي جانبي و سسپس كفي آن متصل ميگردند اما در مدل هاي چيني و تركيه اي در ابتدا كفي و بدنه هاي جانبي نصب مي شوند.

ارتفاع حفاظ هاي جانبي در بعضي از مدل ها قابل تنظيم مي باشند.اما حداقل ارتفاع بدنه جانبي در قسمت مشرف به نما كه براي كار كردن اپراتور ها بايد كوتاه تر باشد 1 متر و در بدنه مشرف به پشت كاربر بايد 1.3 متر باشد.

مرحله 2 : بعد از بررسي مونتاژ صحيح پلت فرم ، كليه پيچ و مهره ها و پين ها بايد تست شود. چرخ ها بدنه در قسمت دلخواه بايد نصب گردند (در صورتنياز)، كفي پلت فرم در جايگاه خود بازرسي شوند.

  1. نصب و محكم كردن موتور هي كلايمر، ترمز ها و جعبه كنترل فرمان:

پس از نصب كامل شاسي پلت فرم اجزاء و قطعات ديگر نظير موتور ، ترمز ها و جعبه برق در مكانهاي مخصوص خود نصب مي گردند (البته موتور ها را بدليل سنگين بودن ميتوان  در حين نصب شاسي بر روي مقرهاي خود نصب نمود و يا پس از برق گرفتن از جعبه كنترل فرمان آنها را مي توان به كمك سيم بكسل و نيروي بالا برنده خود موتور بلند نموده و در مقر هاي مخصوص خود روي شاسي پلت فرم نصب كرد)

جايگاه نصب موتور هاو ترمز ها بر حسب نوع پلت فرم متفاوت مي باشد برخي در بالاي مقر انتهايي، برخي در وط و برخي در كف پلت فرم و يا روس شاسي هاي براكت C وصل مي گردند.

ترمز ها بسته به نوع آنها مي توانند روي موتور و يا روي روي بدنه دپلت فرم وصل گردند. در مدل هايي كه داراي اهرم حد بالا مي باشنند جايگاه ميكروسوئيچ و اهرم حد بالا روي ترمز بايد دقيقاً محكم شوند.

جعبه كنترل فرمان معمولاً در وسط پلت فرم در بدنه مخالف جهت نما بطوريكه درب جعبه برق بسمت داخل پلت فرم باشد نصب مي گردد. قبل از اتصال برق اصلي به سوكت آن بايد سوكت هاي مربوط به موتور ها وصل شوند.

  1. راه اندازي اوليه:
  2. اپراتور ها قبل از راه اندازي اوليه بايد كلاه ايمني بر سر داشته باشند و خود را توسط سيستم Fall arrest از ذبروز حوادث حفظ نمايند.. سيستم fall arrest متشكل شده از يك طناب نجات يا life line و كمربند ايمني تمام بدن يا full body harness و نيز سيستم ترمز پاراشوت يا Safety over speed lock است. در اين سيستم طناب نجات از بلند ترين قسمت ساختمان به موازات آويزان شدن پلت فرم آويز شده و به قسمتي مستحكم از خود ساختمان متصل مي شود و كاربر با بستن كمربند ايمني به خود و متصل كردن ترمز پاراشوتي آن به طناب نجات خود را مستقل از سيستم كلايمر محافظت مي نمايد و در صورت بروز هر گونه اتفاق براي كل سيستم كلايمر و خارج شدن كلايمر از مدار آنگاه اين سيستم وارد عمل شده وفرد را توسط طناب نجات از سقوط حفظ مي نمايد.
  3. درب جعبه برق باز شده و كليه مدار ها و چراغ هاي كنترل فاز و سيستم هاي امني مثل كليد محافظ جان و يا حد بالا، حد پايين، Over load، كنترل بار و كنترل فاز و ... چك شوند.3. ابتدا سيم بكسل يك موتور با انتخاب كليد سلكتور وارد م.ت.ر شده سپس سيم موتور بعدي وارد مي گردد. سيم بكسل ترمز ها وارد ترمز شده و پس از اينكه پلت فرم يك متر از زمين بالاتر رفت وزنه هاي Safety lock را به سيم بكسل ترمز متصل مي نماييد. در اين حالت كليه قسمت هاي دستگاه و وضعيت سازه هاي روي بام چك شودن. وزنه هاي ترمز حداكثر 15 كيلو و 20 سانتي متر از سطح زمتن فاصله داشته به سيم بكسل متصل شود.
  4. ترمز ها بايد در اين مرحله تست شود.

اگر ترمز ها از نوع Slack rope   باشند با زاويه دار شدن پلت فرم (حداكثر 15 درجه) وارد عمل شده و بايد فعال شود. اگر ترمز ها از نوع Over speed باشند ، هم بصورت دستي و با فعال كردن هندل دستي موتور قابل تست مي باشند و هم مي توان سيم ورودي به داخل ترمز را به سرعت با دست بالا كشيدكه در اين حالت حداكثر پس از خروج 10 سانتي متر از سيم بكسل بايد قفل شود.

5.. در نوع Slack rope پس از قفل ترمز با بالا رفتن بطور اتوماتيك به شرط تراز بودن پلت فرم قفل باز مي شود ولي در نوع Over speed  پس از بالا رفتن هندل دستي Release بايد كشيده شده و سپس قفل آزاد مي گردد.. حساسيت ترمز در مدل هاي Slack rope قابل تنظيم مي باشند اما در مدل هاي Over speed از قبل در كارخانه تنظيم شده اند.

  1. بعد از تست حركت روبه بالا و پايين پلت فرم و دگمه هاي اپراتوري ، پلت فرم تراز ميشود سپس اهرم كليد حد بالا عمداً پايين آورده مي شود تا توقف دستگاه در حالي كه دگمه Up فشار داده شده مشاهده گردد. در اين حالت ممكن است در برخي مدل ها زنگ اخبار به صدا در آيد.

توجه: اگر فازهاي برق ورودي دستگاه برعكس نصب شوند ممكن است اهرم حد بالا عمل نكند و در صورت فعال شدن جهت پايين دستگاه از كار مي افتد.

  1. تمامي تست ها تا ارتفاع يك متري بدون اينكه اپراتور داخل سبد شود انجام مي پذيرد دقت شود كه جريان برق در طول تست نبايد افت ولتاژ يا آمپراژ داشته باشد. همواره قبل از كار اصلي با يك متر مي بايست ولتاژ ورودي به دستگاه در حين اپراتوري يك بار چك شود.
  2. پس از اطمينان از موارد فوق اپراتور ها مي توانند وارد پلت فرم شده و آن را چك نمايند.
  3. براي تست حداكثر ظرفيت مي توان با افزودن بار پلت فرم تا ارتفاع يك متري سه بار بالا و پايين رفتن را چك كرده و به مدت 15 دقيقه در ارتفاع يك متري نگهداري ودر نهايت بررسي نمود كه در طي اين فرآيند هاي رفت و برگشت آيا صداهاي غير عادي از موتور ها خارج مي شود يا خير. اگر سيم و شاسي ريموت كنترل دارد بهتر است كه اين تست بدون حضور اپراتور در داخل پلت فرم انجامگيرد.
  4. اضافه سيم هاي بكسل زير پلت فرم بايد به دقت حلقه شده و محكم بسته شوند تا از زخمي شدن آنها در زير پلت فرم جلوگيري شود.

ه) روش اپراتوري دستگاه كلايمر:

  1. قبل از اينكه دستگاه را به حركت در آوريد كليد سلكتور موتور ها بايد در وضعيت مياني قرار گيرد تا با فشار دكمه Up يا Down روي صفحه كنترل هر دوموتور بصورت موازي و همزمان و نتيجتاً حركت تراز پلت فرم حاصل شود. با رها كردن دكمه فوق پلت فرم از حركت باز مي ايستد.
  2. اگر در طول هدايت دستگاه، پلت فرم به يك سمت كج شود با استفاده از كليد سلكتور و بكار بردن موتور ها بصورت مجزا، پلت فرم را تراز مي كنيم.
  3. به مجرد اينكه اهرم سوئيچ حد بالا به صفحه مربوطه در ارتفاع زير بازوهاي نگهدارنده برسد حركت رو به بالاي دستگاه قطع مي گردد(در برخي مدل ها زنگ خطر هم به صدا در مي آيد)
  4. زماني كه زاويه كج شدن پلت فرم (كه در اثر كند يا تند تر كار كردن يكي از موتور ها حاصل مي شود) از حد مجاز يعني 15 درجه تجاوز نمايد ترمز هاي ايمني روي سيم بكسل مربوطه قفل شده تا از زاويه گيري بيش ار حد پلت فرم جلوگيري شود. در برخي مدل ها داراي سيستم Anti-tilt مي باشند كه تراز شدن پلت فرم بصورت اتوماتيك با استفاده از كليد جيوه اي موجود در كنترل پانل انجام ميگيرد.

به محض تراز شدن پلت فرم قفل ايمني مربوط به موتور پايين تر كه روي سيم مربوطه قفل شده بود آزاد مي گردد. البته اين در ترمز هاي Slack rope مطرح است.

  1. هنگامي كه برق قطع شود جهت پايين آمدن ابتدا كليد قارچي فشار داده شده و يا ورودي دستگاه روي حالت Off گذارده مي شود سپس با استفاده از اهرم هدايت دستي روي موتور ها، پلت فرم به پايين تا سطح زمين هدايت مي گردد. اهرم هاي هر دو موتور توسط دو نفر بايد بطور همزمان و با يك سرعت متناسب كشيده شود تا دستگاه ، با سرعت مناسب و بصورت تراز پايين آيد. در صورت زاويه گرفتن دستگاه قفل ايمني درگير شده و حركت پلت فرم متوقف مي شود. در اين حالت بايستي جهت ادامه مسير و پايين رفتن ترمز قفل شده آزاد شود. براي آزاد كردن ترمزي كه قفل شده در حالتي كه برق وجود دارد بايستي ابتدا به اندازه 10 سانتي متر به بالا حركت كند تا قفل آزاد شود و در صورتي كه برق وجود نداشته باشد جهت بالا رفتن و چرخيدن موتور از دستگيره فلكه اي موجود در داخل پلت فرم استفاده كرده و از بالاي دريچه موتور آن را وصل و شروع به چرخواندن در جهت بالاروي موتور نموده تا ترمز از حالت قفل شده خارج شود. سپس براي پايين رفتم با استفاده از اهرم خلاص كن به حركت رو به پايين ادامه ميدهد.
  2. در شرايط اضطراري ويا در صورتي كه كنترل پلت فرم از دست خارج شود (مثلاً در شرايط اتصال برقي) شاسي سوئيچ ترمز (كليد قرمز) مي بايستي فعال گردد.

و) بازرسي هاي متداول كلايمر مونوريل:

اپراتوري پلت فرم مي بايست بر اساس دستورالعمل كارخانه سازنده آن صورت پذيرد.

بازديد مورد نياز را قبل از آغازاپراتوري در هر زمان براي شروع بهكار انجام داده و آن را در پروندخ (logbook) ثبت نماييد.

  1. تمامي پينها، پيچ و مهره هاي استاندارد مربوط به پلت فرم ، سازه ها، و قسمت هاي متصل شده بايد محكم شده و هرگونه زدگي و يا شل بودن آنها برطرف شود.وضعيت حفاظ ها، بدنه پلت فرم از لحاظ زنگ زدگي، له شدگي، كج شدگي و ترك خوردگي و... بايد بررسي شده و ثبت وگزارش داده شود.
  2. روغن ريزي موتور چك شودو فاصله بين صفحه هاي (ديسك ها) ترمز الكترومگنتيك چك شود تا مطابق استاندارد كارخانه سازنده باشد. پيچ و مهره يا پين اتصال موتور به سرو ته پات فرم چك شود.
  3. زماني كه فك هاي ترمزهاي ايمني باز هستند سيم بكسل آزادانه درون آنها بايد حركت كند. اتصال ترمز به بدنه پلت فرم و يا موتور چك شود، ارهم يا بازوي ثقفل كننده ترمز ايمني بايد كاملاً آزادانه متحرك باشد. اگر ترمز از نوع Over speed باشد دسته آزاد كننده آن بايد چك شود كه توانايي آزاد كردن قفل را پس از رفع گير داشته باشد.
  4. وزنه هاي تعادل بايد به تعداد مناسب در جايگاه خود قرار داشته باشند. فاصله بين بازوهاي نگهدارنده بايد مناسب بوده و جايگيري آنها درست باشد.
  5. سازه هاي نگهدارنده بايد حاوي بكسل هاي ضد خيز با كرپي هاي مخصوص باشند. جهت ايمني بيشتر ميتوان از سيستم Tieback استفاده كرد. و آنها را به سازه متصل به ساختمان وصل كرد.وزنه هاي مخصوص در انتهاي بكسل هاي ترمز كه بصورت آويزان مي باشند بايد به مقدار كافي و در فاصله 20 سانتي متري از سطح زمين متصل باشند.
  6. جعبه كنترل فرمان، كابل برق، شاسي هاي كنترلي، سوكت برق بايد بخوبي كار كند. سوئيچ هاي محدود كننده نيز بايد بازديد شوند و از عملكرد انها نيز مطمئن شوند.

نكاتي در مورد سيم بكسل هاي كلايمر:

تعويض سيم بكسل ها در اجاره كلايمر مي بايست بر اساس استاندارد GB 5972 بصورت متداول انجامگيرد. سيم بكسل مي بايست در صورت شرايط ذيل تعويض شده و از رده خارج شوند:

  • اگر تغيير شكل هايي مشابه شكل روبرو در طول سيم بكسل مشاهده شود، سيم بايد عوض شود.در واقع پيچيدگي، شل شدن، نا مرتب شدن و بازشدگي پيچ و منحرف شدن رشته هاي سيم باعث اين تغيير اشكال مي گردند.
  • اگردر طول، معادل 6 برار قطر سيم بكسل بيش از 5 رشته بريده شده باشد و يا اگر در طول 30 برابر قطر سيم بكسل، بيش از 10 رشته از آن بريده شده باشد سيم بايد كلاً تعويض گردد.
  • سيم بكسل هاي حاوي زنگ زدگي شديد مي بايست تعويض گردند.
  • سيم بكسل هايي كه 6 درصد قطر خود را به مرور زمان از دست داده باشند بايد تعويض شوند حتي اگر هيچ رشته اي از آن پاره نشده باشد.
  • در صورتي كه سيم بكسل بيش از حد حرارت ديده باشد و يا قوس الكتريكي با آن تماس گرفته باشد(خال جوش) مي بايست تعويض گردد.
  • وقتي كه سيم بكسل موج دار مي شود و قطر آن در اين ناحيه كمتر از 4/3 قطر سيم اصلي مي شود. سيم بايد تعويضگردد. (d1>4d/3)
  1. بازرسي پلت فرم در حين كار:

  • موتورها در حين كار در جهت بالا و پايين نبايد صداي غير عادي داشته باشد.در ضمن هنگام كار كردن نبايد موتورها بيش از حد داغ شوند. حرارت بالا وغير متعارف موتور ها حاكي از بروز مشكل و داشتن ايرادي در موتور ها مي باشد .لذا در چنين مواردي بايد كار را متوقف كرده و پلت فرم را به سطح زمين جهت عيب يابي فرود آورند.
  • عملكرد هاي ترمزهاي الكترومگنتيك بايد عادي باشد و نبايد داراي حرارت بيش از بوده و صدا و بوي غير عادي نداشته باشد. در ضمن جهت اطمينان از عملكرد مناسب سيستم ترمز الكترومگنتيك ميتوان بدين گونه بررسي كرد كه در هنگام پايين آمدن هر زمان كه دست از روي دكمه فرود برداشته شود به پلت فرم بايستي در همان لحظه متوقف گردد و هيچ گونه اضافه سقوطي نداشته باشد لذا اگر هنگام فشردن دكمه فرود و برداشتن دست از روي آن اگر بيشتر از حداكثر 10 سانتي متر، حركت رو به پايين ادامه يابد بايستي سيستم ترمز الكترومگنتيك بازديد و سرويس گردد.
  • ترمز هاي جانبي موتور ها(پاراشوت ها) بايد درست عمل كنند
  • در صورت اضافه بار دستگاه نبايد در جهت بالا حركت نمايد.
  • هندل دستي براي هدايت پلت فرم در جهت پايين(حالت بدون برق) بايد عمل نموده و پلت فرم را با سرعت معمول پايين بياورد.
  • سيستم هاي ترمز بايد در صورت زاويه دار شدن بصورت اتوماتيك عمل كرده و در مدل هاي ديگر توسط هندل مخصوص خود و يا در صورت سريع خارج نمودن سيم بكسل از داخل آنها عمل نمايند.

ز) سرويس و نگهداري دستگاه كلايمر:

هر دستگاه كلايمرمطابق دستورالعمل كارخانه سازنده داراي نكاتي جهت سرويس و نگهداري آن ميباشد. سرويس و نگهداري متناوب دستگاه نه تنها كاركرد آنرا در دراز مدت تضمين ميكند بلكه همواره آنرا آماده بكار نگه داشته و احتمال براي بروز مشكلات و ايرادات را كمتر ميكند.

اپراتورها مي بايست كليه اجزاء و قطعات را بطور متناوب تميز نمايد و به هيچ عنوان نبايد اقدام به تعمير، تعويض و باز كردن دستگاه نمايد.

سرويس كار متخصص مربوط تنها كسي است كه مجاز مي باشد تا كليه امور دمونتاژ، بازديد و بررسي اجزاء و قطعات، تعمير و تعويض قطعات، روغنكاري و گريسكاري در صورت نياز و در مجموع Over haol كردن كليه اجزاء و قطعات معيوب و يا از رده خارج شده را انجام دهد.

  1. سرويس و نگهداري موتور اصلي كلايمر (Hoist)

  • تميز نگه داشتن سطح بيروني موتور (كه شامل الكترو موتور، وينچ و گيربكس مي باشد) و سيم بكسل از ورود ذرات كثيف داخل موتور و خرابي داخلي جلوگيري مي نمايد.
  • روغن موتور بر اساس دستور العمل كارخانه بايد در زمان هاي مقرر و به موتور اضافه و يا تعويض گردد (بسته به نوع و ميزان كاركرد دستگاه) چرخ دنده هاي داخلي بايد گريس كار شده و تعويض روغن هر 6 الي 12 ماه صورت پذيرد.اما بدليل مكانيسم مشابه اكثر موتور ها ، روغن 80w/90w موتور ماشين توصيه مي گردد. در مناطق گرم، روغن گيربكس صنعتي N460 با ويسكوزيته بالاتر بهتر مي باشد.
  • يكي از قسمتهاي بسيار مهم از Hoist گيربكس آن مي باشد. اين گيربكس الزاماً و حتماً بايست هر 12 ماه توسط تكنسين هاي ارائه دهنده دستگاه بازديد و دنده هاي آن Over haul گردد.
  • قبل از شروع كار با پلت فرم، اپراتور بايد پلت فرم را بدون بار تست نمايد تا صدا، دما و بوي حاصله از موتور را چك نمايد. بعد از اتمام كار با پلت فرم روي موتور ها بايد پوشانده شود تا از نفوذ آب باران و يا هر گونه مواد و مايعات بداخل موتور جلوگيري شود.
  • در طول نصب د، حمل و نقل و يا اپراتوري از برخورد و يا تصادم پلت فرم و موتور و شكستگي بدنه آنها بايد جلوگيري شود.
  • در صورت مواجهه با صداي غير عادي، بوي خاص و يا بيش از حد داغ شدن موتور بلافاصله عمليات متوقف و با تكنسين دستگاه تماس حاصل نمايند.
  1. سرويس و نگهداري ترمز هاي جانبي

  • ترمز ها و سيم بكسل هاي مربوطه بايد همواره تميز نگهداشتهشوند و از ورود اجسامي مثل پارچه، كاغذ و يا هر گونه سنگ ريزه و سيمان و ... بداخل آن جلوگيري گردد.
  • بل از غاز كار رمز هاي جانبي بايد آزمايش شوند و در حين كار از برخورد آنها با موانع بايد اجتناب گردد و پس از خاتمه عمليات روي رمز ها بايد روكش مناسب كشيده شود تا از آب باران و گرد و خاك مصون بمانند.
  • تاريخ ساخت، شماره سريال و نوع ترمز اضطراري معمولاً روي آن حك مي شود. در حين كار بايد از مخدوش شدن اين علائم لوگيري گردد و بر اساس دستور العمل كارخانه هر 6 ماه يكبار ترمز ها بايد سرويس شوند مجدداً علامت گذاري گردند. ترمزهاي جانبي كه در محيط هاي پر گرد و غبار، مرطوب و چسبناك فعال هستند بايد هر سه ماه يكبار سرويس كلي ه و علامت گذاري شوند و در logbook دستگاه ثبت شوند.
  • ترمز هايي كه داراي علامت بوده و اين علامت گذاري توسط كارخانه انجامك شده است مي بايست استفاده شوند و در غير اينصورت مي بايست از رده خارج و يا به كارخانه مرجوع شوند تا مشخصات فني آنها و تاريخ ساخت و سرويس روي آنها درج گردد.
  1. نگهداري سيم بكسل هاي كلايمر مونوريل:

  • بعد از نصب ، اضافات سيم بكسل زير موتور بايد حلقه شده و در ارتفاع 20 سانتي متري زمين آويزان شوند.
  • اگر سيم بكسل در ناحيه اي كه كرپي زده شده، آسيب جدي ديده باشد مي بايست از آن ناحيه قطع و مجدداً مطابق دستورالعمل نصب كرپي، به آن كرپي بسته شود.
  • سطح سيم بكسل باي بطور متناوب چك شده و از گزدو غبار و .. تميز نگه داشته شود تا از معيوب شدن آن جلوگيري شود.
  • اگر سيم بكسل داراي رشته هاي پاره شده بوده اما در حدي نيست كه نياز به ويض آن باشد مي بايست در ناحيه معيوب تا حد امكان تعمير و اصلاح شود (رشته اي پاره ه هسته اصلي سيم وصل شوند) اما اگر ايراد موجود از استاندارد وضعيت مطلوب سيم فراتر رفته باشد، سيم مورد نظر مي بايستي بلافاصله تعويض گردد.
  • براي انبار داري و يا حين حمل و نقل سيم بكسل مي بايست بطور مرتب و منظم قه شده و مااند يك كلاف يا ديسك با قطر 60 سانتي متر آويزان شود. براي جلويري از پهن شدن و يا له شدگي سيم بكسل از گذاشتن اجسام سنگين روي آنها بايد جلوگيري شود
  1. نگهداري اجزاء سازه اي كلايمر:

منظور از اجزاء سازه اي ، كليه سازه هاي كلايمر  روي بم ، اجزاء و قطعات پلت فرم و پوسته موتور ها مي باشد.

  • كليه محل هاي اتصال، پين ها، پيچ و مهره ها توسط اپراتور مي بايست چك شوند تا از مفقود و يا شل شدن دآنها اطمينان حاصل شود و يا بر اثر برخورد تغيير شكل نداده باشند. در صورت تغيير شكل اجزاء سازه اي بايد تكنسين مربوطه اشكال موجود را برطرف نمايند.
  • كليه ذرات اضافه شده به سازه ها نظير (رنگ، چربي، دوده، سيمان و ...) مي بايستي به موقع بر طرف شوند چرا كه در غير اينصورت تميز كردن آنها مشكل تر شده و يا همراه با زدودن آنها رنگ سازه ها نيز از بين مي رود. اگر اين اتفاق حادث شد كليه قسمت هايي كه رنگ زدايي شده اند مي بايست مجدداً رنگ شوند تا از زنگ زدگي و پوسيدگي جلوگيري شود.
  • در صورت حمل و نقل و يا نصب كليه اجزاء و قطعات با احتياط بايد جابجا گردند تا از تصدم آنها و تغيير شكل (دفرمه) شدن آنها جلوگيري شود.
  1. نگهداري اجزاء و قطعات برقي كلايمر :

  • جعبه برق مركزي همواره بايد تميز نگهداشته شود و از گذاشتن ابزار و يا ساير قطعات در داخل آن بايد اجتناب گردد.
  • از برخورد جعبه برق، كليد Top limit و كابل برق با عوامل خارجي بايد جلوگيري شود.
  • كابل برق اصلي قبل از اتصال به سوكت جعبه برق مي بايست به بدنه پلت فرم مهار و محكم شود تا وزن آن هنگام بالا رفتن روي سوكت جعبه برق تحميل نشده و باعث جدا شدن آن از سوكت هنگام بالا رفتن و در ارتفاع نشود.
  • اگر طول كابل بيش از 100 متر باشد ساير اقدامات امنيتي جهت كشيده نشدن كابل و جلوگيري از فشار بيش از حد در طول مسير بايد اتخاذ گردد.
  • كليه اتصالات برقي بايست مرتباً چك شوند تا از زده گي شل بودن و خراب شدن آن اطمينان حاصل شود. اگر برخي قطعات برقي مثل سوكت ها، ترمينال ها و ... شكسته شده باشند مي بايست توسط برقكار ماهر تعويض شوند.
  • بعد از خاتمه كار برق از منبع اصلي قطع شده و جعبه كنترل بايد قفل و توسط روكش مناسب پوشيده شود.
  1. دوره Over haul (سرويس)

  • كليه عملكرد هاي يك پلت فرم كه مرتب در حال عمليات است بايد هر دو ماه يكبار رسيدگي شود.
  • اگر پلت فرم مرتب عمليات نكند سرويس آن بايد پس از هر 300 ساعت كاركرد انجام گيرد.
  • پلت فرمي كه بيش از يك ماه كار نكرده باشد (خوابيده باشد) بايد قبل از راه اندازي مجدد سرويس گردد.
  • بعد از خاتمه يك پروژه و دمونتاژ شدن پلت فرم ، تمام قطعات آن بايستي سرويس گردد.
  1. دوره تعميرات اساسي كلايمر:

بسته به شرايط استفاده، كلايمر و يا اجاره كلايمر  سرويس و نگهداري موتوري كه بيش از يك سال يا 300 روز كاري فعال بوده است بايد تعميرات اساسي شود. اگر محيط كار داراي گرد و غبار ، رطوبت و يا شرايط حاد تري باشد اين دوره تعميرات اساسي مي تواند كوتاه تر باشد.

كلايمر كه نياز به تعميرات اساسي داشته باشد به كارخانه، يا نمايندگي هاي مجاز سازنده بايستي ارسال گردد.


برچسب: كلايمر مونوريل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۰۸:۱۸:۵۱ توسط:ويدا عليپور موضوع: نظرات (0)

كلايمر مونوريل

اجزاء تشكيل دهنده كلايمر پرتابل
 
 
به طور كلي، كلايمر ها داراي عملكرد يكساني مي باشند اما نوع و شكل سازه هاي آن با توجه به نوع محل استفاده، ساخته مي شوند و با هم متفاوت هستند.

هر كلايمر از 7  قسمت تشكيل شده است كه به شرح زير مي باشد:

1- وينچ يا موتور، قسمت اصلي و مهمترين بخش دستگاه كلايمر مي باشد كه در مدل ها و ظرفيت هاي مختلف وجود دارد. دو نوع وينچ مكانيكي و وينچ برقي در بازار موجود است كه اطلاعات آنها در جدول زير آمده است:

 

 

2- پلت فورم مدولار براي قرار گيري كاربران: اين سبد محل قرار گيري كاربران جهت انجام امور كاري خود است. طول استاندارد اين كابين 6 متر مي باشد كه قابل تغيير از 1 تا 6 متر مي باشد. در نتيجه طول كابين نسبت به نوع نماي كاري مي تواند قابل تنظيم باشد. كابين يا پلت فرم كلايمر عمدتا از جنس قوطي هاي آهني سبك يا قوطي آلومينيومي بوده كه با بست هاي فولادي محكم به هم مونتاژ مي شوند. ارتفاع حفاظ آن تا 110 سانتي متر در عرض 70 سانتي متر بوده و كف آن نيز از ورق آج دار استفاده مي شود. در جلوي آن لاستيك هاي بادي محافظ نما نصب شده و در زير آن نيز جهت جابجايي آسان تر چهار عدد چرخ تعبيه مي شود.

              

 

3- سيستم هاي امنيتي و ترمز اضطراري كه از حساس ترين و با اهميت ترين اجزاء دستگاه كلايمر مي باشد كه باعث افزايش ايمني دستگاه و اطمينان براي كاربران مي گردد. محل نصب اين سيستم در دو طرف پلت فرم (تعداد دو عدد) و در مسير سيم بكسل هاي اصلي مي باشد و در صورت بروز هر نوع خطا در سيستم بالابري اين ترمز ها وارد عمل شده و مانع از سقوط و واژگوني دستگاه كلايمر مي شود. ظرفيت عملكرد سيستم هاي امنيتي برابر 1500 كيلوگرم در هر طرف مي باشد.

سيستم هاي امنيتي مكانيكي:

سيستم ترمز گريز از مركز يا حساس به سرعت
سيستم ترمز لنتي با صفحات لنتي
سيستم افزايش دهنده ضريب اطمينان با افزايش بار
سيستم ترمز امنيتي و سيم بكسل امنيتي
سيستم ترمز كماني شكل
سيستم ترمز Safety Lock يا ترمز موازي
سيستم هاي امنيتي وينچ هاي برقي
 

سيستم هاي امنيتي الكترونيكي:

سيستم قطع كن اضطراري
سيستم كنترل بار وينچ كلايمر
سيستم محدود كننده ارتفاع كابين
سيستم كنترل فاز
سيستم حساس به سرعت
سيستم الكتريكي قفل كن الكتروموتور
 

4- سازه هاي فلزي و عرشه مهار كننده بالاي ساختمان؛ اين سازه ها كه براي اتصال سيم بكسل ها و تحمل وزن كابين طراحي و ساخت شده اند به بالاي ساختمان منتقل شده و وزنه هاي تعادل در قسمت انتهاي آن قرار مي گيرد. اين سازه ها به صورت اجزاء جدا از هم بوده تا حمل و نقل و انتقال آن به پشت بام آسان گردد و در نهايت با پيچ و مهره به هم مونتاژ مي شوند.

                                                           

 

5- سيم بكسل هاي مورد استفاده در اين دستگاه نمره 8 و از جنس مغز فولاد گالوانيزه 19*6 مي باشد و به ارتفاع ساختمان بريده و تعبيه مي شود. تعداد مورد استفاده در اين دستگاه 4 رشته مي باشد كه تعداد دو رشته آن اصلي بوده و عمليات بالابري توسط آن انجام مي شود و دو رشته ديگر آن سيم بكسل هاي امنيتي مي باشند كه در صورت بروز هرگونه اشكال در سيستم بالابري، سيستم امنيتي بر روي سيم بكسل هاي امنيتي وارد عمل مي شود.

6. وزنه هاي تعادل كه بر روي سازه هاي روي بام نصب مي شوند نقش مهمي در ايستايي و جلوگيري در واژگوني دستگاه دارند و  بر اساس فرمول مشخصي بايد ميزان وزن مورد استفاده محاسبه و كار گذاشته شود.

7. سيستم هاي كنترلي و الكتريكي كه در دستگاه وجود دارند امور كنترلي و هدايت كلايمر را توسط اپراتور اعم از بالا و پايين رفتن و كنترل دستگاه را بر عهده دارند. در اين سيستم ها سنسورهاي كنترل ارتفاع و سنسورهاي حد مجاز ظرفيت نيز بكار برده مي شود.

 

        


برچسب: اجاره كلايمر مونوريل،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ساعت: ۱۰:۲۵:۱۸ توسط:ويدا عليپور موضوع: نظرات (0)